Vai cukuru vajadzētu aizvietot ar mākslīgajiem saldinātājiem?

Daudzi dietologi un uztura speciālisti apgalvo, ka lielākais šķērslis cīņā ar lieko svaru ir tieši sliktie ogļhidrāti, jo īpaši, cukurs. Tā patiešām ir taisnība, jo cukurs lielā daudzumā ir tukšas kalorijas. Rafinētā cukurā nav ne vitamīnu, ne minerālvielu, ne proteīnu, ne šķiedrvielu. Ir arī pierādīts, ka tas ne vien veicina liekā svara veidošanos, bet arī paātrina novecošanos un pat pāragru nāvi. Cukura saldā un patīkamā garša gan daudziem liedz attiekties no šī produkta. Tad nu daudzi uzskata, ka izvairīsies no cukura lietošanas negatīvajām sekām un reizē neliegs sev saldo garšu, ja izmantos cukura aizvietotājus. Vai tā ir laba doma un vai tiešām tas palīdzēs nomest svaru?

Sākumā noskaidrosim, kas tad ir mākslīgie cukura aizvietotāji. Mākslīgie cukura aizvietotāji ir dažādas ķīmiskas vielas un to savienojumi, kas pašas par sevi nav saldas, tašu tās ietekmē cilvēka garšas receptorus,liekot izjust saldu garšu. Šie mākslīgie cukura aizvietotāji nesatur ogļhidrātus, tātad, šajos cukura aizvietotājs vispār nav kaloriju, vai arī kaloriju skaits ir ļoti zems. Zināmākie cukura aizvietotāji, ko atļauts izmantot pārtikā ir Acesulfāms (Е950), Aspartāms (Е951), Neotams (E961) un Ciklamāts (Е954).

Pēc vairākiem veiktiem pētījumiem, skaidri varam apgalvot, ka cukura aizvietotāju izmantošana nekādā veidā nepalīdzēs cīnīties ar lieko svaru un aptaukošnos. Patiesībā, rezultāti var būt tieši pretēji – atsevišķi mākslīgie saldinātāji veicina diabēta rašanos un pastiprinātu taukaudu veidošanos un dažādas citas nopietnas veselības problēmas. Piemēram, Aspartāms, kas sastāv no asparagīnskābes un fenilalanīna ir cilvēkam ļoti kaitīgs. Fenilalanīns negatīvi ietekmē cilvēks nervu sistēmu, nieru darbību un var izraisīt hormonālo disbalansu. Arī citi mākslīgie saldinātāji sastāv no ķīmiskām vielām, kuru ietekme ir kaitīga uz organismu, vai arī nav pētīta.

Tātad, cukuru ar mākslīgajiem saldinātājiem aizvietot ne vien nevajadzētu, bet to pat nedrīkst darīt. Tas ne vien nepalīdzēs nomest liekos kilogramus, bet arī radīs ļoti negatīvu ietekmi uz jūsu veselību. Diemžēl, ja vēlaties slaidu augumu, cukura patēriņš vienkārši jāierobežo. Savukārt, ja vēlaties atteikties no cukura tieši veselības uzlabošanas nolūkos, ir risinājums – dabīgie cukura aizvietotāji. Varat izmantot, piemēram medu, kas ir daudz saldāks par cukuru, turklāt pilns ar vērtīgiem vitamīniem un minerālvielām. Vēl lielisks cukura aizvietotājs ir stevija. Tas ir dabīgs augs, kas ir vēl saldāks par cukuru un, tāpat kā medus, pilns ar minerālvielām un vitamīniem. Dabīgs šī auga pulveris var tikt izmantots tieši tāpat kā cukurs un garšas nianses praktiski nav jūtamas. Vēl ari fruktoze, glicerīns un tagatoze ir lieliski cukura aizvietotāji, kas nekaitē veselībai. Ja runājam par liekā svara aspektiem, tad gan jāatceras, ka tajos ir kalorijas un šie produkti arī jālieto ar mēru.

CLOSE
CLOSE