Grūtnieču diēta

grutniecu dieta

Neskatoties uz to, ka sieviete ikdienā ēd veselīgi, grūtniecība ir laiks, kad ēšanas paradumiem un uzturam ir jāpievērš īpaša uzmanība. Pastāv teiciens, varētu pat teikt, mīts, ka grūtniecības laikā sievietei jāēd par diviem, tomēr šo teicienu nevajag pārprast un ēst divreiz vairāk – ir jāēd produkti, kad ir vitamīniem un minerālvielām bagāti, kvalitatīvi, bez konservantiem, ķīmiskajām un hormonālajām piedevām.

Grūtnieces ēdienkartei ir jābūt sabalansētai, proti, pietiekošos daudzumos jāiekļauj gan zaļumi, gan dārzeņi, gan augļi, gan pilngraudu produkti, gan olbaltumvielas un labie tauki. Pareizs uzturs palīdz sievietei iznēsāt veselu bērnu, bet pašai – lieki nepieņemties svarā un juties labi. Svara ziņā jāatrod zelta vidusceļš, nepieņemoties svarā pārmērīgi daudz vai pieņemoties svarā nepietiekoši, pretējā gadījumā var rasties dažādas komplikācijas gan grūtniecei, gan bērniņam.

No kā izvairīties?

Grūtniecēm jāizvairās no taukvielām un cukuriem bagātiem ēdieniem, piemēram, kūkām, saldumiem, taukainas gaļas un frī kartupeļiem. Noteikti no ēdienkartes jāizslēdz arī kafija un kola, kas satur kofeīnu un cukurus. Jāierobežo sāls un sālītu produktu lietošana uzturā, jo sāls veicina ūdens aizturēšanos organismā, kā arī var izraisīt grūtniecības komplikācijas un paaugstināt asinsspiedienu. Tāpat jāizvairās no asiem ēdieniem. Lieki piebilst, ka no tādas indes kā alkohols ir jāatsakās kategoriski, jo tas var izraisīt gan grūtniecības komplikācijas, gan spontāno abortu, gan iedzimtas pataloģijas, gan bērna alkoholismu.

Kas noteikti jāuzņem?

Grūtniecības laikā īpaši nepieciešams uzņemt pilngraudu produktus, kas ir labākais olbaltumvielu un šķiedrvielu avots. Noteikti ir jāēd zivis, kas satur gan māmiņai, gan bērniņam svarīgās omega 3 taukskābes, stiprinot sirdi, imunitāti un smadzenes. Treknās zivis satur daudz vitamīnu un minerālvielu, tāpēc lielos daudzumos var lietot, piemēram, karpas, foreles, lasi un visas dabīgā vidē un dabiskā veidā augušās zivis. Ja grūtniecei zivis negaršo, tās var aizstāt ar tik pat vērtīgajiem valriekstiem.

Grūtniecēm noteikti ir jāēd vistas gaļa, kurā olbaltumvielu ir vairāk kā citās gaļās. Runājot par gaļām, jāēd arī sarkanā gaļa, kas ir lielisks dzelzs avots, pēc kura grūtniecības laikā nepieciešamība pieaug. Tāpat dzelzs ir atrodams arī pupās, pākšaugos un žāvētos augļos. Nepieciešams uzņemt arī folijskābi, kas nodrošina augļa nervu sistēmas attīstību. Folijskābi satur zemesrieksti, augļi, graudi, kā arī makaroni. Tāpat nedrīkst aizmirst par kalciju, ko satur siers, jogurts, govs piens, kā arī pilngraudu produkti, kas nepieciešami kaulu un ādas veselībai. Ikvienai grūtniecei, īpaši veģetārietēm, ir jāseko līdzi, lai netrūktu B12 vitamīns, kura trūkums var izraisīt anēmiju jeb mazasinību.

Grūtniecības laikā nepieciešamība pēc ūdens organismā palielinās, tāpēc tā patēriņš jāpaaugstina līdz pietiekamam daudzumam, proti, ne mazāk kā 8-10 glāzēm dienā.

Grūtniecei būtu jāēd 5 līdz 6 reizes dienā, tomēr ne pārmērīgi lielos daudzumos. Kā zināms, uz ikvienu attiecas ieteikums ēst biežāk, bet nelielas porcijas.

CLOSE
CLOSE