Diēta cukura līmeņa samazināšanai

dieta diabetam

Visupirms jāuzsver, ka veselīgi un garšīgi iespējams ēst arī tad, ja jums ir cukura diabēts, tomēr, lai tas būtu iespējams, ir jāiepazīstas ar informāciju par produktu sastāvu un jāizprot to darbības princips organismā.

Cilvēkus ar enerģiju nodrošina 3 uzturvielas – ogļhidrāti, olbaltumvielas, kā arī tauki. Glikozes jeb cukura līmeni asinīs visvairāk ietekmē ogļhidrāti, olbaltumvielas to ietekmē ievērojami mazākā mērā, bet taukvielas to praktiski neietekmē. No iepriekš minētā izriet, ka, lai varētu vērtēt atsevišķu produktu ietekmi uz cukura līmeni asinīs, nepieciešams pievērst uzmanību ogļhidrātu daudzumam tajos. Jāatceras, ka sabalansēts uzturs ietver visas uzturvielas, bet kādā ēdienā vienu ir vairāk, bet citā ēdienā otru ir vairāk.

Zinot aptuveno produkta sastāvu, ir iespējams plānot cukura izmaiņas asinīs. Lai samazinātu cukura līmeni asinīs, saprotams, ka uzturā jālieto tādi produkti, kuru sastāvā ir maksimāli maz ogļhidrātu. Turpinājumā iepazīstieties ar produktiem un ogļhidrātu daudzumu tajos, lai varētu kontrolēt savu cukura līmeni.

Produkti, kas satur daudz ogļhidrātu un līdz ar to būtiski ietekmē cukura līmeni asinīs, ir cukurs, medus, ēdieni un dzērieni, kuriem pievienots cukurs vai medus, visas augļu un dārzeņu sulas, visi augļi un ogas, piens, kefīrs, paniņas, jogurts, saldie biezpiena krēmi un sieriņi, saldējums, visas sēklas, graudaugi un to izstrādājumi, kartupeļi, rieksti, pupas, pupiņas, zirņi, lēcas.

Produkti, kas satur daudz olbaltumvielu, maz ogļhidrātu, dažādu daudzumu tauku un parasti neietekmē cukura līmeni asinīs, ir gaļa un tās izstrādājumi, zivis un to izstrādājumi, olas, biezpiens, siers, soja.

Produkti, kas satur daudz tauku, nedaudz vai nemaz ogļhidrātus un/vai olbaltumvielas un neietekmē cukura līmeni asinīs, ir krējums, sviests, majonēze, augu eļļas, margarīns, augu tauki, speķis, avokado.

Galvenajās ēdienreizēs ieteicams pielietot “šķīvja modeli”, kurā daļu aizņem dārzeņu salāti, daļu aizņem olbaltumvielu un tauku produkti, daļu aizņem ogļhidrātu produkti, kuros ir daudz balastvielu, piemēram, pilngraudu maize, rīsi, griķi, kartupeļi, pārslas u.tml., bet vēl pavisam nelielu daļu aizņem tādi ogļhidrātu produkti kā saldumi. Atkarībā no patērētā ogļhidrātu daudzuma ir jāizvērtē arī nepieciešamā insulīna deva, kā arī fizisko aktivitāšu intensitāte.

 

CLOSE
CLOSE