Cik svarīgas patiesībā ir brokastis?

Gan veselības, gan svara samazināšanas kontekstā vienmēr ļoti diskutabls temats ir bijis brokastis. Vieni apgalvo, ka brokastis ir dienas svarīgākā ēdienreize un, ka brokastīs ir jāēd daudz, pat tad, ja organisms to neprasa. Citi, savukārt, apgalvo, ka organisms pats mums pasaka priekšā, kas mums ir vajadzīgs un ja nav vēlēšanās, tad brokastis var arī droši neēst un tās būs tikai ietaupītas kalorijas. Kā tad ir patiesībā, vai brokastu neēšana tiešām negatīvi ietekmē cilvēka darbaspējas veselību un svaru, vai tieši pretēji, brokastu neēšana ir labs lēmums, kas palīdz vielmaiņai?

Sākumā jāizšķir divi gadījumi – cilvēks ar normālu dienas režīmu un ēdienreižu skaitu un cilvēks, ar neregulāru vai neierastu dienas režīmu. Ja cilvēks iet gulēt neilgi pirms pusnakts, pēdējo maltīti ieturot aptuveni trīs vai četras stundas pirms gulētiešanas, tad pamostoties, noteikti vajadzētu ieturēt brokastis. Arī naktī vielmaiņa darbojas. Kaut arī tas notiek palēninātā režīmā, enerģija tiek patērēta un ja tik ilgu laiku nekas nav lietots uzturā, noteikti vajadzētu paēst. Ja uzreiz pēc mošanās nejūtat izsalkumu, tad vajadzētu mosties mazliet agrāk un uzreiz pēc pamošanās izdzert ūdensglāzi, lai iedarbinātu metabolismu. Ja brokastis neēdīsiet, jum organismā būs zems cukura līmenis un pazemināsies darbaspējas.

Citādāk ir tad, ja guļat maz un ēdat tieši pirms gulētiešanas. Tas ir ļoti raksturīgi, piemēram, tiem cilvēkiem, kas strādā maiņu darbu un nereti dodas gulēt vien agri no rīta. Tā kā guļot vielmaiņa darbojas palēnināti, ar to maltīti, ko uzņēmāt pirms gulētiešanas pietiek vēl tad, kad pamostaties. Jāsaka gan, ka veselīgi tas nav, jo gremošanas traktam ir grūti strādāt, kad cilvēks ir aizmidzis, bet šādā gadījumā, jums vēl varētu pietikt enerģijas arī nākamajā rītā un brokastis ēst pat nebūtu ieteicams, ja tiešām nejūtat izsalkumu.

Ja runājam par svara zaudēšanu, tad viennozīmīgas atbildes uz jautājumu – vai brokastis tiešām ir nepieciešamas – īsti nav. Ir skaidrs, ka neēdot brokastis īsti notievēt nesanāks, jo brokastīs uzņemtais uzturs tāpat tiek patērēts dienas laikā un pāri gandrīz nekas nepaliek. Lai notievētu drīzāk ir jāatsakās no vakariņām, taču arī populārajam uzskatam, ka cilvēki, kas neēd brokastis, dienas laikā uzņem vairāk kaloriju, nekā tie, kas brokastis ēd, arī īsti nav. Kā jau tika minēts, viss ir atkarīgs no ēšanas režīma un organismam vajadzēs uzturvielas, viņš to arī pieprasīs un jūs jutīsiet izsalkumu.

No veselības viedokļa gan brokastis ir vēlams. Ir izpētīts, ka tie cilvēki, kas ēd brokastis, retāk slimo ar sirds slimībām, kā arī cieš no augsta holesterīna un asinsspiediena. Tiesa, tam var rast arī zinātnisku izskaidrojumu, jo bieži vien cilvēki neēd brokastis, piemēram, stresa ietekmē un, tātad, cilvēki, kas ēd brokastis mazāk cieš no stresa, kas arī varētu ietekmēt sirdi un asinsriti. Īsāk sakot, vairāk vai mazāk, mums tomēr vajadzētu klausīt savam ķermenim un ja no rīta nav apetītes, kaut gan pēdējā ēdienreize bija sen, iespējams nevēlēšanās ēst ir sekas kam nopietnākam.

CLOSE
CLOSE