Bezglutēna diēta

Bezglutēna diēta ir viena no tā saucamajām modernajām diētām, kas pašlaik ir ļoti aktuāla. Veikalu plauktos arvien plašākas kļūst bezglutēna nodaļas, kurās iespējams iegādāties dažādus produktus, kas nesatur glutēnu. Arī cilvēki, kas ikdienā atsakās no miltu produktiem un visa, kas satur šo proteīnu, kļūst arvien vairāk, tāpēc skaidrojam, kādi tad ir galvenie ieguvumi no bezglutēna diētas un kādos gadījumos to vajadzētu ievērot?

Glutēns ir proteīns, kas atrodams tādos graudaugos kā kvieši, mieži un rudzi. Tas nozīmē, ka bezglutēna diēta paredz atteikšanos no dažādiem minēto graudaugu produktiem, kā piemēram, makaroni, cepumi, maize utt., kā arī daudziem produktiem, kuros minēto graudaugu milti ir tikai viens no komponentiem. Šādu produktu ir ārkārtīgi daudz, jo glutēnu saturoši milti tiek pievienoti arī gaļas produktiem, piena produktiem un vēl daudz kam citam. Tātad, bezglutēna diēta ir ļoti ierobežojoša un visi glutēnu saturošie produkti ir vai nu vispār jāizslēdz no ēdienkartes vai arī jāaizvieto ar glutēnu nesaturošām alternatīvām.

Šī diēta ir tik populāra tāpēc, ka glutēns tiek uzskatīts par cilvēka organismam nevēlamu un pat kaitīgu. Ilgu laiku tika uzskatīts, ka bezglutēna diēta attīra organismu un palīdz zaudēt lieko svaru, taču tas ir mīts. Kādu laiku atpakaļ, daudzi cilvēki, kas ievēroja šo diētu tiešām svaru arī zaudēja, jo vienīgais viņu uzturs bija augļi, dārzeņi un dzīvnieku izcelsmes produkti, bet arī tikai tad, ja tie nesatur glutēnu. Svara zudums radās tieši tāpēc, ka ievērojami tika samazinās ogļhidrātu patēriņš un līdz ar to, uzņemto kaloriju skaits, nevis tāpēc, ka no ēdienkartes izslēgts tika tieši glutēns. To pierāda arī fakts, ka mūsdienās bezglutēna diēta šādus rezultātus nedod, jo ir pieejams arī bezglutēna kūkas, cepumi, maize un viss pārējais.

Cita situācija ir tad, ja cilvēki atsakās no glutēna veselības problēmu dēļ. Daudziem cilvēkiem ir glutēna nepanesamība vai celiakija. Tas nozīmē, ka cilvēka organismā esošie enzīmi nešķeļ glutēnu un rodas nopietnas gremošanas problēmas. Tas var izraisīt dažādas veselības problēmas, sākot ar nogurumu un slitu pašsajūtu un beidzot ar spēcīgām vēdersāpēm un vemšanu. Smagos celiakijas gadījumos nemaz nav citas izvēles kā vien izslēgt glutēnu no savas ēdienkartes, taču tiem cilvēkiem, kam vienkārši ir glutēna nepanesamība un kuriem simptomi nav tik izteikti, tas būtu ieteicams.

Kopumā var teikt, ka bezglutēna diēta var palīdzēt uzlabot gremošanas sistēmas darbību un pašsajūtu tiem, kam ir kaut neliela glutēna nepanesamība, taču svara zaudēšanai šī diēta nav īsti piemērota. Svara zaudēšanai ir nepieciešms atteikties no visiem sliktajiem ogļhidrātiem jeb rafinētajiem miltiem, tajā skaitā arī no to graudaugu miltiem, kas glutēnu nesatur.

CLOSE
CLOSE