Atkinsa diēta

Viena no pasaulē populārākajām diētām ir tieši Atkinsa diēta. Tā tiek dēvēta par gaļas diētu, jo tā pamatā paredz palielinātu olbaltumvielu un samazinātu ogļhidrātu uzņemšanu. To ievēro ne viena vien slavenība un tūkstošiem cilvēku visā pasaulē. Daudzi atzīst, ka ar tās palīdzību iespējams veiksmīgi nomest svaru un arī uzlabot veselības stāvokli un pašsajūtu. Diēta nav paredzēta ātrai svara nomešanai, bet gan formas uzturēšanai visu laiku. Kā šī diēta darbojas, kādu produktu lietošanu uzturā tā paredz un kas jāņem vērā ja vēlaties šo diētu uzsākt?

Atkinsa diēta ir sadalīta divos posmos. Pirmais posms ilgst divas nedēļas un otrais visu mūžu. Pirmajā posmā ķermenis tiek sagatavots. Tas nozīmē, ka tiek nomests liekais svars, izmainīta vielmaiņa un organisms kopumā tiek pieradināts pie jauna, veselīgāka uztura. Šajā posmā tiek arī panākts, ka cilvēkam mazinās kāre pēc ogļhidrātu uzņemšanas un turpmākā diētas ievērošana kļūst vienkāršāka. Otrajā posmā atliek vien uzturēt svaru un censties saglabāt iegūtos rezultātus.

Pirmajā diētas posmā ir jāievēro trīs pamata nosacījumi:

1. Ir jāēd tikai tik, cik organisms prasa. Tas nozīmē, ka nav iepriekš jāplāno maltītes, jāskaita kalorijas vai jāierobežo pārtikas patēriņš, taču ēdot ir sevi jākontrolē. Ja esat uzlicis lielu porciju, ēdiet tikai tik, cik gribat, nevis visu, kas uz šķīvja. Uzņemtā ēdiena apjomus nosaka jūsu pašu sāta sajūta.
2. Strikti jāievēro ogļhidrātu patēriņš. Uzņemot pārāk daudz ogļhidrātu, ķermenis nevar patērēt taukus, tāpēc jācenšas dienā uzņemt ne vairāk kā 20 gramus ogļhidrātu. Tas nozīmē, ka principā jāatsakās no diezgan daudziem produktiem.
3. Pastiprināti jāuzņem olbaltumvielas un taukus saturoši produkti.

Tātad, diētas pirmajā posmā tiek pilnībā izmainītas uzturvielu proporcijas. To var panākt ēdot noteiktus “atļautos” produktus. Pie atļautajiem produktiem pārsvarā pieder gaļas produkti, piena produkti, augļi un dārzeņi. Atļauto produktu sarakstā ir:

  • Visa veida gaļas produkti (putna gaļa, cūkgaļa, liellopa gala, medījuma gaļa, arī desas un gaļas izstrādājumi)
  • Olas
  • Jūras veltes (zivis, garneles, vēži, kalmāri, gliemenes utt.)
  • Piena produkti ar zemu ogļhidrātu saturu, piemēram, siers
  • Dārzeņi ar zemu ogļhidrātu saturu (salāti, kāposti, redīsi, rutki, gurķi, fenhelis, selerijas utt.)
  • Sēnes
  • Augu eļļas
  • Garšvielas (rozmarīns, timiāns, pipari utt.)

Dzert drīkst ūdeni un zāļu tējas bez cukura (drīkst izmantot cukura aizvietotājus, piemēram, saharīnu)

Pirmajā posmā minētie nosacījumi ir jāievēro ļoti stingri. Pat viens ogļhidrātiem bagāts našķis var visu izjaukt un vairs neiegūsiet vēlamos rezultātus. Pirms patērējat kādu produktu, izlasiet tā sastāvu. Arī šķietami pieņemami produkti, kas līdzīgi sarakstā minētajiem var būt pārbagāti ar dažāda veida ogļhidrātiem.

Pēc tam, kad pirmās divas nedēļas jeb pirmais posms ir pagājis. Pakāpeniski var palielināt ogļhidrātu patēriņu, taču tāpat ir visu laiku jāievēro minētie principi. Ar ogļhidrātiem nedrīkst aizrauties arī pēc pirmā posma beigām. Labā ziņa ir tā, ka, ja pirmajā posmā būsiet darījis visu pēc noteikumiem, ķermenis būs jau pieradis pie samazinātā ogļhidrātu daudzuma un jums vairs nebūs izteiktas vēlmes pēc to uzņemšanas. Tas nozīmē, ka diētas otrā posma ievērošanai nekādu diskomfortu sagādāt nevajadzētu.

Kaut gan diēta ir ļoti efektīva, ir jāņem vērā, ka to nedrīkst ievērot ikviens. Tikai cilvēki ar ļoti labu veselību to drīkst mēģināt. Pirms Atkinsa diētas uzsākšanas noteikti ir jāpārtrauc jebkādu medikamentu lietošana un jāveic dažādas veselības pārbaudes. Jānoskaidro holesterīna, insulīna un glikozes līmeni asinīs. Nekādā gadījumā šo diētu never uzsākt sirds slimnieki. Atkinsa diētas laikā ieteicams lietot arī uztura bagātinātājus un regulāri konsultēties ar savu ārstu.

CLOSE
CLOSE